Juha Manninen
Huoltopäällikkö – HuoltoVeholainen vuodesta 2022
Juha Manninen aloitti kymmenen asentajan tiimin johtajana Veho Hyötyajoneuvot Rovaniemellä tammikuussa 2022. Huoltotoiminnoissa Juha on halunnut panostaa entistäkin enemmän siihen, että asiat tehdään jämptisti ja oikein.
”Muun muassa uudet, nykyaikaiset tilat vaikuttivat päätökseen tulla Veholle”, Juha sanoo.
“Tämän päälle vahva brändi ja kuulemani positiiviset tarinat Vehon yhteishengestä ratkaisivat asian. Veho on todistetusti erinomainen työpaikka, sillä meille on myönnetty jo useamman kerran Great Place to Work -sertifikaatti.”
Juha kertoo, että esimies perehdytti ja johdatti talon käytäntöihin kattavasti, ja työn syrjään päästiin ketterästi.
“On sanottava myös, että huoltoporukan asenne ja tekemisen ote on aivan mahtava.”
Hänen mukaansa pohjoisessa autokanta on niin pieni, että asiakkaiden erityistarpeet täytyy huomioida erityisen tarkasti ja huolellisesti.
”Asiakkaiden työt hoidetaan aina loppuun saakka, vaiheeseen ei töitä saa jättää. Lopuksi kerrotaan asiakkaalle tarkasti mitä ajoneuvolle on tehty.”
Lisäksi Lapissa etäisyydet ovat pitkiä. Veho Hyötyajoneuvojen Rovaniemen-huoltopisteellä panostetaan niin sanottuun toissijaisen diagnoosin periaatteeseen: etsitään ja löydetään sellaisetkin pienemmät viat, joita asiakas ei ole huomannut tai jotka aiheuttaisivat huoltotarpeita vasta tulevaisuudessa.
”Huoltomatka saattaa olla yhteensä jopa 900 kilometriä. Siksi käynnin yhteydessä yritetään löytää mahdollisimman paljon huollettavaa, jotta asiakkaan ei tarvitse tulla heti matkan takaa uudestaan. Siinä odotellessa asiakkaat pääsevät sijaisautolla vaikkapa katsomaan kaupunkia huollon ajaksi.”
Juha kertoo, että varaosien ennakkokeräystä on tuntuvasti jouhevoitettu tiivistämällä yhteistyötä varaosatoimittajien kanssa.
”Näin voidaan ennakoida asiakkaan huoltoa paremmin ja lyhentää huoltoaikaa. Kun pohjatyö tehdään hyvin, se vaikuttaa ilmapiiriin myös huoltoporukassa. Työtä on hauskempi tehdä, kun koko ajan ei ole tulipalokiire päällä.”
”Ja välillä joutaa vähän juttelemaankin asiakkaiden kanssa.”