Eevi Kuusjärvi ja Milla Liimatainen
Huoltoneuvojat – AsiakaspalveluVeholaisia vuodesta 2008
Erilaiset lähtökohdat veivät samoihin tehtäviin
Eevi Kuusjärvi ja Milla Liimatainen ovat molemmat Vehon C3:n eli Customer Competence Centerin huoltoneuvojia. Eevi on kasvanut autoalalle lapsuudesta asti, kun taas Milla lähestyy työtään ennen kaikkea asiakaspalvelun kautta. Silti molemmille on tärkeää uuden oppiminen ja tyytyväinen asiakas.
Huoltoneuvojat hoitavat huollon, korjauksien ja vahinkotarkastusten ajanvarauksia puhelimitse ja sähköisesti sekä tekevät esimerkiksi huollon hinta-arvioita ja huolenpitosopimuksia. Eevi Kuusjärvi työskentelee Vantaalla raskaan kaluston ja henkilö- ja pakettiautojen parissa, ja Milla Liimatainen keskittyy Tampereella jälkimmäisiin.
Eevin valttina on 7 vuoden kokemus Mercedes-mekaanikkona ennen kuin hän ryhtyi äitiyslomansa ohessa huoltoneuvojaksi. Vanhempainvapaiden jälkeen hän päätti jatkaa huoltoneuvojana.
”Lapsena kuljin isän mukana rallikisoissa, ja autot innostivat jo silloin. Mekaanikkovuosina osoitin kiinnostusta yleisemminkin alasta ja autoin muun muassa automyynnissä. Taustani ja Mercedes me - sekä UpTime-järjestelmän ansiosta pääsen usein nopeasti kiinni asiakkaan ongelmasta, joskus jo ennen kuin asiakas on edes huomannut vikatilannetta”, Eevi kertoo.
Milla taas aloitti alalla paperitöissä autosihteerinä. Vuonna 2016 avautui mahdollisuus uuden oppimiseen huollon puolella.
”Opin joka päivä lisää järjestelmistä ja autoalasta. Työ on haasteellista, koska monesti asiakas saattaa olla ärtynyt tai huolissaan autostaan. Tilanteen haltuun ottaminen huojentaa asiakasta ja on palkitsevaa itselle”, Milla kertoo hyvän asiakaspalvelun merkityksestä.
Luottamus voitetaan hyvällä asiakaspalvelulla ja asiantuntemuksella
Lisämausteensa työhön tuo sukupuoli, joka aiheuttaa välillä hämmennystä miesvaltaisella alalla.
”Yleensä asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä, kun asia selviääkin nopeasti jopa yhden puhelun aikana, vaikka soittaja on ehkä äänestä kuvitellut päätyneensä puhelinvaihteeseen. Työkavereiden ja esimiesten keskuudessa olemme ammattilaisia muiden joukossa”, Eevi kertoo.
Työpaikan hyvä henki näkyy siinäkin, miten veholaiset auttavatkin toisiaan yli osastorajojen. Säännölliset koulutukset pitävät kiinni alan uusissa ilmiöissä ja teknologisessa kehityksessä.
”Ajan itsekin Mercedeksellä, ja se on sellaista arjen luksusta, josta nautin joka päivä”, Eevi kertoo.
”Kun takana on loistava brändi ja erinomaiset tuotteet, hyvät lähiesimiehet ja työkaverit sekä mielenkiintoinen työ alan johtavassa yrityksessä, jossa jokainen tähti saa loistaa, niin mitä muuta työltään enää kaipaisi”, ylpeät veholaiset Eevi ja Milla kiteyttävät.